Alkim Erol a
02 de nov. 2023

Vull iniciar aquest text partint de la pregunta fonamental de W.J.T. Mitchell, fonamental per al projecte Visual Trust: "La pregunta per a nosaltres ara semblaria no ser només, què és una imatge?, sinó, com transformem les imatges i la imaginació que les produeix en poders dignes de confiança i respecte?" (Mitchell, 1984). Per tant, no és només crucial centrar-se en què és una imatge, sinó també centrar-se en el camí icònic que una 'imatge' segueix, instigat per la interacció holística entre les cadenes de confiança i els territoris que la imatge mostra amb una 'b' no capital en el sentit heideggerià com una representació.

L'enfocament central d'aquest text és revelar com la 'imatge' del Yin-Yang ha migrat de ser associada amb la màgia, el misteri i la metafísica a un territori científic que, en l'epistemologia de l'empirisme, es considera que té els poders de confiança i respecte amb referència a la seva naturalesa objectiva. Pot la imatge del Yin-Yang, com una idea desencarnada i fantasmagòrica, i com una aparença immaterial, arribar a un lloc on s'instal·li com un cos físic concret d'una imatge? (Mitchell, 2015) Pot el seu esperit com a imatge encarnar-se a la imatge d'un experiment d'entrellaçament quàntic?

Comencem des del principi, tanmateix. Els científics Danilo Zia, Nazanin Dehghan, Alessio D’Errico, Fabio Sciarrino i Ebrahim Karimi van publicar un article anomenat "Interferometric imaging of amplitude and phase of spatial biphoton" a Nature Photonics (2023). En l'article, els científics van utilitzar una tècnica anomenada holografia digital biphoton per visualitzar dues partícules de llum entrellaçades en temps real com un experiment d'entrellaçament quàntic.

En aquest experiment, la imatge del Yin-Yang escollida podria considerar-se com una metaimatge filosòfica, en el sentit de Mitchell, proporcionant un model de la naturalesa del coneixement que descriu forces oposades però interconnectades, forces mútuament perpetues que han migrat a un territori de la física quàntica. També es pot considerar com una imatge pictòrica que medita entre la paraula i la cosa en l'"epistemologia de l'empirisme" (Mitchell, 2015). Per tant, la migració de la imatge del Yin-Yang al territori de la física quàntica com una imatge assigna la metaimatge del Yin-Yang a ser materialment realitzada com un exemplar de "veure com", que passa pel procés de 'creació' per part dels científics i aterra en el territori de la física quàntica com una "nova ubicació" que es converteix en la imatge de l'entrellaçament quàntic.

Què en penses que la imatge del Yin-Yang esdevingui una imatge d'una Teoria de l'Entrellaçament Quàntic? Creus que la migració de la imatge del Yin-Yang al territori científic porta amb ella els poders dignes de confiança i respecte? En conclusió, creus que la imatge del Yin-Yang pertany a un territori específic o és simplement una migrant eterna buscant un nou territori per convertir-se en una imatge i trobar un lloc per a ella mateixa?

Nota sobre la imatge: Reconstrucció de la imatge que mostra la distribució d'amplitud i fase dels fotons entrellaçats. La reconstrucció es gestiona mitjançant la codificació de colors de l'amplitud, especificant el màxim (1) en color blau i el mínim (0) en color verd (Zia et al., 2023).

Referències:
Mitchell, W. J. T. (1984). What Is an Image? New Literary History, 15(3), 503–537. https://doi.org/10.2307/468718

Mitchell, W. J. T. (2015). Image Science: Iconology, Visual Culture, and Media Aesthetics. University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/I/bo20083626.html

Zia, D., Dehghan, N., D’Errico, A., Sciarrino, F., & Karimi, E. (2023). Interferometric imaging of amplitude and phase of spatial biphoton states. Nature Photonics, 17(11), Article 11. https://doi.org/10.1038/s41566-023-01272-3